Disse skulle i stor grad tolereres så lenge de ikke truet

Tre religioner

canada goose jakker herre De tre monoteistiske religiøse tradisjonene, jødedommen, kristendommen og islam har mer felles pris enn i strid. Alle tre tror at Gud er en, unik, opptatt av menneskehetens tilstand. Hver tar opp de andres fortelling. ‘Kristendommen og islam fremmer historien som begynte i det hebraiske skriften i det gamle Israel som definerer jødedommen. canada goose jakker herre

canada goose salg Kristendommen bekrefter Israels kall etter kjødet, og islam bekrefter gyldigheten av de forrige monoteistiske åpenbaringene, om Muhammed som profetisens segl og Koranen som et Guds verk. canada goose salg

Faller i religiøs slekt og danner en enkelt del av teistiske religioner, de tre monoteismene blant alle teistiske religioner har et unikt forhold til hverandre. Det er fordi de kan ikke konsentrere seg, men bare på noen måter. Spesielt forteller de historier av samme type, og noen av historiene de kan vise seg å gå over mye i samme bakke.

Judaismen, med fokus på det hebraiske skriften i det gamle Israel, forteller historien om den ene Gud, som skapte mennesket i sitt bilde, og hva som skjedde da innenfor rammen av Israel, det hellige folk. Kristendommen tar opp den historien, men gir den en annen lesing og endring ved å instansere forholdet mellom Gud og sitt folk i livet til et enkelt menneske. For sin del, omarbeider islam noen grunnleggende komponenter i samme historie, bekrefter åpenbaringene av jødedommen og kristendommen, men tegner historien videre til enda et klimaks.

Vi kan ikke peke på noen tre andre religioner som danner så intimt et fortellende forhold som de monoteismes påfølgende åpenbaringer. Ingen andre sett av tripler forteller en enkelt fortløpende historie for seg selv som gjør islam i forhold til kristendommen, og kristendom i forhold til jødedommen. Det som stiller krav til å lese er dette: Innenfor monoteismens logikk, hvordan representerer islam, kristendom og jødedom ulike valg blant et felles sett med muligheter?

canada goose outlet De tre religioner av en Gud er enige om og kjempe. De grunnleggende kategoriene er kongruente, artikuleringen av disse kategoriene er ikke. Ved å vise rekkevidden og potensialet til en felles overbevisning om at Gud er en og unik, stiller krav til menneskets sosialforståelse og fabrikkadministrasjonen i hverdagen, skiller de som gjør sin vilje fra resten av menneskeheten og vil stå i dømmekraft over hele menneskeheten på slutten av dagene de tre religioner adresserer en uk felles program. canada goose outlet

canada goose jakker dame Men forskjellig i Canada, Canada, Canada, Canada, Canada, Canada, Canada, Canada og Canada. Hver legger lys på de valgene de andre har laget fra det som definerer en felles agenda, en enkelt meny: kategorien formasjoner de deler. canada goose jakker dame

canada goose victoria Hva er de teologiske problemene underlagt debatt? canada goose victoria

Behøver monoteismens indre logikk at Gud skal være representert som inkorporeal og helt abstrakt, eller kan den ene, unike Gud bli representert ved å appellere til analogier fra mannen?

I tråd med 1. Mosebok 1:26, som snakker om Guds mannskap ‘i vårt bilde, etter vår likhet’, og budet (Ex 20: 4), ‘Du skal ikke gjøre deg til et gravet bilde eller noen form for noe ‘i naturen, hvilke konklusjoner skal trekkes?

canada goose victoria parka I den ene enden av kontinuumet insisterer islam at Gud ikke kan representeres på noen måte, form eller likevel av mennesket som skapt i sitt bilde, etter hans likhet. I den andre enden finner kristenheten at Gud er både legemliggjort og evig tilgjengelig i den fullstendig guddommelige Sønn, Jesus Kristus. I midten representerer jødedommen Gud på noen måter som forbrytende med mennesket, på andre måter som helt annet. canada goose victoria parka

canada goose jakke herre Gud gjør seg kjent for bestemte personer, som i tingenes natur danner samfunn mellom seg selv. Gud adresserer en ‘deg’ som ikke bare er enestående, en Moses eller en Jesus eller en Muhammad, men flertall alle som vil tro, handle og adlyde. Islam, kristendommen og jødedommen er enige om at de troende danner en distinkt gruppe, definert av de som aksepterer Guds regel og regulering. Men blant hele menneskeheten, hvordan forteller den gruppen sin historie, og med hvilken konsekvens for Definisjon av typen gruppe som utgjøres? canada goose jakke herre

canada goose jakke dame Judaism forteller historien om de troende som en utvidet familie, alle sammen barn av samme forfedre, Abraham og Sarah. Det påkaller metaforen til en familie, med det resultat at de troende adopterer for seg selv fortellingen om en overnaturlig slektsforskning, en som finner i familien alle som identifiserer seg som en del av den, ved å gjøre sin historie også deres slektsforskning. canada goose jakke dame

Islam utelukker helt med en families analogi, og definerer Guds folk i stedet gjennom bildet av et samfunn av de trofaste tilbedere av Gud, og ser muslimer som tilhenger av hverandre og omsorgspersoner til de minst heldige eller svakeste medlemmene av samfunnet..

Når jødedommen snakker om en familie blant menneskene eller menneskeheten eller ‘Israel’ som en nasjon i motsetning til alle andre, tar Islam det diametralt motsatte synspunktet. Dens ‘Guds folk’ er til slutt utførlige for å omfatte hele menneskeheten i samfunnet av sanne tilbedere av Gud.

canada goose dame Her tar kristendommen en mellomposisjon. Som jødedommen ser den de trofaste ut som et folk, men som islam, utelukker det alle tidligere genealogiske forskjeller, av etnisitet, kjønn eller politikk. Så kristne danner ‘et folks folk’, ‘et folk som ikke er folk,’ bruker den kjente metaforen til Israel. Samtidig understreker de, som islam, en oppfatning av seg selv som består av menneskeheten uten linjer av differensiering. canada goose dame

Gud har fremstilt hva han vil ha fra sitt folk, som er hans skapningeres kjærlighet og hengivenhet. Dette kommer til realisering i et program for tiltak som skal utføres og unngås. Disse handler om bønner, studier, overveielse og refleksjon om guddommelig åpenbaring (i tilfelle av jødedommen, studier av Torah, i tilfelle kristendommen, realiseringen og gjennomføringen av Kristi bilde i den enkelte troende og samfunnet, i saken om islam, spesielt foreskrevne rituelle handlinger av fromhet og tilbedelse: vitnesbyrd om tro, rituell bønn, almsgiving, faste, pilegrimsferdighet samt omtale av Guds ord, som påkaller ham i personlig bønn og lydighet mot hans vilje).

canada goose herre Alle tre krever også gjerninger av filantropi i veldedighet og handlinger av kjærlighet, utenom lovens krav. Hvor islam krever en pilegrimsreise til Mekka, fulgte overholdelse av jødedomens festivaler en pilegrimsreise til templet i Jerusalem da det fortsatt sto, og kristendommen portretterte alle de troende som pilegrimer til det nye himmelske Jerusalem som Gud forberedte sitt folk. canada goose herre

canada goose trillium På disse og sammenlignbare måter tar de tre religionene seg til å definere handlinger som innser Guds vilje og som helliggjør Guds folk. canada goose trillium

Hvordan er Guds folk til å forholde seg til alle andre? Hva er konsekvensene av overbevisningen om at den eneste Gud har gjort seg kjent med menneskeheten som helhet gjennom ett fellesskap eller person eller familie? Spesielt, hva er den troendes oppgave? vis vis den vantro?

I den ene enden av kontinuummet spør jødedommen de troende å unngå å delta i eller på noen måte bekrefte idolatørens aktiviteter i deres avgudsdyrkelse. Amiable forhold ved vanlige anledninger gir mulighet for streng isolasjon fra avgudsdyrkelse og alle ting som brukes i den forbindelse. I den andre enden av kontinuumet tar islam, av grunner like systematisk, den mest aktive rolle, forpliktet til å utrydde avgudsdyrkelse ved å tørke ut sine tilbedere.

canada goose jakke Judaism i sin klassiske uttalelse definerte sin oppgave som passiv unnvikelse, sluttet seg sammen med en vilje til å akseptere den oppriktige konverteringen. Islam krever aktiv utryddelse av avgudsdyrkelse, sammen med en insistering på at avgudsdyrkeren må avstå fra sin feil og anerkjenne den ene sanne Gud og hans egen. canada goose jakke

canada goose Den tidlige islam tok imidlertid en helt annen posisjon enn visst jøder og kristne og noen andre ‘Skriftens folk’. Disse skulle i stor grad tolereres så lenge de ikke truet muslimer eller islams praksis. canada goose

Kristendommen fant sin posisjon i midten. På den ene siden, som jødedommen og islam, forbød kristendommen de troende å bruke alt som kunne tjene avgudsdyrkelse og å avstå, selv på bekostning av døden (‘martyrdom’), fra alle bevegelser av medfølelse med avgudsdyrkelse. På den annen side, som jødedommen og i motsetning til islam, forestillte kristendommen i sin formative alder ikke en hellig utryddelseskrig, men en evangelisasjonskampanje, som skulle vinne over avgudsdyrkere. Sann, med tiden ville kristendommen glide over til den islamske siden av dette kontinuumet, men det skjedde mange århundrer utover den klassiske alderen.

I sin formative århundre dikterte kristendommens logikk en politikk mot vantro som plasserte religionen i midten, mellom jødisk passivitet og islamsk aktivitet.

Hva på slutten av dager? Her er der indre logikk (samt artikulasjon) av de tre monoteismene både konvergerer og avviker. Som sagt til felles, finner historien oppløsningen av dialektikken Get More Information https://www.canada-goose-jakker.com canada goose norge om hvordan den ene allmektige og bare Gud kan redegjøre for en verden av åpenbar urettferdighet.

Alle tre parkas religioner er enige om at Gud vil bringe enden av dager når hele menneskeheten vil bli reist fra de døde og dømt, og de som er verdige, kommer inn i Paradiset. Det som er aktuelt, hva må de troende gjøre for å fremme sluttiden?

Forutsigbart ber Judaismen ved sin ende av kontinuumet de troende å utføre Guds vilje som nevnt fra begynnelsen, hellige sabbaten for skapelsen en gang i tråd med Tora. Så jødedommen ser innover, i Israel, for menneskets frelse gjennom Israels egen helliggjørelsesakt. Så hvem er frelst på slutten, om ikke alle de som anerkjenner den ene sanne Gud? Og det vil omfatte, profetene sier, hele menneskeheten.

canada goose norge I den andre enden av kontinuumet holder islam at ingen menneskelig innsats kan fremme eller forsinke den siste dagen. Gud alene vil tilbakekalle hans skaperverk til seg selv i sin egen gode tid. Alle mennesker kan gjøre, er å forberede seg til oppstandelsens dag ved å leve hverdagslige og trofaste daglige liv. Ved oppstandelsen vil alle som døde før, bli fremkaldt med alle som lever for å møte regnskapet for deres jordiske liv og arve tilsvarende enten Paradis eller Brann som deres evige bolig canada goose norge.