Skademeldingsskjema
Hva skjer etter at jeg har meldt skade?
Når du har opplevd å bli skadet på jobben er det mange spørsmål og usikkerhetsmomenter som dukker opp og som du skal prøve å forholde deg til ovenfor forsikringsselskapet. Nemi Forsikring ønsker å hjelpe deg med å gjøre denne prosessen enklere og mindre belastende for deg. Vi har derfor laget en kort veiledning som skal gi deg svar på noen av dine spørsmål i forhold til saksgangen ved å melde en personskade.
Vi håper samtidig at dette kan hjelpe deg med spørsmål du måtte ha når det gjelder økonomiske og praktiske forhold som er knyttet til yrkesskaden.
Når du blir skadet mens du er på jobben, i arbeidstiden og på arbeidsstedet er du omfattet av Lov om Yrkesskade og Lov om Folketrygd. Dersom yrkesskaden skulle medføre til et økonomisk tap er det viktig at du så snart som mulig melder inn en yrkesskade til forsikringsselskapet og til Nav, slik at vi raskt kan komme i gang med behandlingen av personskadesaken.
Når vi mottar skademeldingsskjema i fra deg vil en saksbehandler innen kort tid ta kontakt med deg for å gi deg en bekreftelse på at saken er under behandling og informasjon om videre saksgang. Dette vil enten skje per telefon, e-post eller brev.
Du vil også få informasjon om hvilke opplysninger vi trenger og i all hovedsak vil vi kunne hjelpe deg med å innhente dette etter fullmakt i fra deg.
Dersom du skulle trenge en grundigere medisinsk undersøkelse, vil vi kunne hjelpe deg med å få time hos en spesialist. Utgiftene til en slik undersøkelse vil vi dekke fult ut. Vi har også en rådgivende lege som ofte kan være behjelpelig med å besvare helsemessige spørsmål du måtte ha i forbindelse med aktuelle yrkesskade.
Varigheten i saksgangen vil variere alt etter hvilke type skade du har blitt utsatt for. Erfaringsmessig vil de fleste yrkesskader raskt kunne avklares, men i de alvorlige skadetilfellene vil det ta lengre tid før skaden har stabilisert seg og et endelig omfang kan avklares. Dette kan ofte ta 1-2 år fra skaden skjedde.
Når du blir utsatt for en yrkesskade vil det ofte påløpe utgifter. Dette vil i starten hovedsakelig være behandlingsutgifter, men også annen økonomisk tap kan oppstå. Mye av dette skal dekkes igjennom det offentlige, som behandlingsutgifter til lege, sykehus eller fysioterapeut (som driver med driftstilskudd i fra kommunen) Dette skjer igjennom Helseøkonomiforvaltningen. (se Helfo.no)
Erstatning fra forsikringsselskapet er alltid et supplement til de ytelser du har krav på å få dekket i det offentlige, og vil aldri komme i stedet for slike ytelser.
Skulle du oppleve å få utgifter som ikke dekkes av Helfo, kan du ta kontakt med oss slik at vi kan gjøre en konkret vurdering av om dette allikevel kan dekkes av oss. Dette kan typisk være utgifter til medisiner, annen behandling, transport, hjelpemidler osv. Det er viktig å være klar over at forsikringsselskapet dekker de utgifter som er rimelige og nødvendige. Ta også vare på kvitteringer slik at utgiftene kan dokumenteres.
Tap i arbeidsinntekt vil det første året hovedsakelig være dekket av Nav i form av sykepenger.
Dersom yrkesskaden er så alvorlig at du ikke blir frisk igjen, vil selskapet kunne dekke det økonomiske tapet det måtte medføre. Dette vil i all hovedsak dreie seg om fremtidige utgifter og et fremtidig tapt av arbeidsinntekt.
Skulle skaden medføre et tap av livsutfoldelse, vil du også kunne ha krav på Menerstatning. Dette er en erstatning som kun gis etter en medisinsk vurdering uavhengig av hvilke økonomiske konsekvenser yrkesskade måtte ha. Dette gjøres i all hovedsak av en medisiner. I utgangspunktet kreves det en varig medisinsk invaliditet på 15% eller høyere, så fremt ikke annet er avtalt.
I de fleste skadesaker vil vi i fellesskap kunne komme frem til en løsning som dekker dine behov etter en yrkesskade. Imidlertid i noen tilfeller kan skadesaken bli komplisert og det kan være nødvendig med hjelp i fra advokat. Vi vil derfor kunne dekke rimelige og nødvendige utgifter til juridisk bistand i fra advokat.
Vi håper at denne veiledningen kan gi svar på mange av de spørsmål du måtte ha etter en yrkesskade, og vi vil under hele prosessen være behjelpelig med å besvare ytterligere spørsmål du måtte lure på.