Derfor kjører du i fylla
Julebordsesongen er i gang, og vi fråtser i deilig mat og edle dråper. Det er særlig det siste som kan få fatale følger hvis du setter deg bak rattet. ”Fylla”-programleder Ole André Sivertsen anbefaler alle å la bilen stå dagen derpå.
Selv om promillekjøring er sosialt uakseptabelt i Norge, foregår 1,8 prosent av alle bilturer hver dag i ruspåvirket tilstand. Men også kjøring dagen derpå er forbundet med risiko.
Programleder Ole André Sivertsen har sett nærmere på hvordan alkoholen påvirker hjernen og adferden vår. Denne uka er det premiere på sesong to av hans TV-serie «Fylla» på NRK3, hvor fyllekjøring er ett av temaene.
– Selv om du har promille, kan du føle deg edru, og du kan kjøre helt greit. For erfarne bilførere går det kjøretekniske på refleks og automatikk. Det er når det dukker opp uforutsette ting at det kan gå galt, fordi vi mister evnen til å løse uvanlige problemer, sier Ole André Sivertsen til Nemibloggen.
- De rasjonelle og analytiske delene av hjernen er det som først preges av alkohol. Konsentrasjonen, reaksjonsevnen og impulskontrollen svekkes og vi blir dårligere til å handle behersket, forteller Sivertsen.
20 prosent av dødsulykkene på veien hittil i år skyldes rusede sjåfører. Men dessverre er det også slik at 0 i promille dagen derpå ikke nødvendigvis gjør oss trygge i trafikken. Promille alene er et dårlig mål på hvor nedsatt kjøreevnen er.
– Når vi drikker mye, jobber hjernen på høygir hele natten for å kompensere for alkoholens effekter. Det fører blant annet til at sanseinntrykk som lys og lyder er ekstra sterke og vi overreagerer på impulser. Vi har dårlig konsentrasjonsevne og fokuset på kjøring er lavt. Det lureste er å la bilen stå neste dag hvis du har fått i deg en salig blanding av øl, vin og sprit, oppfordrer programlederen.
Det er store individuelle forskjeller på hvor mange glass vi tåler før vi blir beruset. Dagsformen spiller inn, men også genetiske faktorer og helsetilstand. Drikker du sjelden, skal det ikke så mye til før det går rett i fletta, mens en dreven begersvinger kan holde det gående hele natten, tilsynelatende i fin form og klar i toppen.
– Det merker jeg godt selv som småbarnsfar, at jeg tåler mye mindre nå enn da jeg festet oftere, forteller Ole André.
Falsk trygghet med promillemåler
I snitt forbrenner vi 0,15 promille i timen. Dagen derpå teller vi timer og finregner promille, men hvor mye søvn og hvile vi har fått, kan ha vel så stor betydning for kjøreferdigheter og trafikksikkerhet. Det sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF, som fraråder folk å bruke promillemåler, fordi det gir en falsk trygghet.
– Er du veldig trøtt og sliten, er du faktisk like uoppmerksom i trafikken som om du skulle hatt promille. Har du ikke sovet på et døgn, tilsvarer det 0,8 – 1 promille, selv om du ikke har drukket en dråpe. Godt voksne og eldre tåler dessuten natterangling og søvnmangel dårligere enn yngre mennesker, og trenger lengre tid på å hente seg inn, forklarer han.
Julebordsesongen er også en tid med spesielt vanskelige kjøreforhold. Det er mørkt både sent og tidlig, og det er glatte veier eller svart asfalt og regn, noe som krever ekstra oppmerksomhet og konsentrasjon.
Fyllekjøring kan føre til personlig og økonomisk ruin
- Det kan få store økonomiske konsekvenser dersom du velger å kjøre når du er ruspåvirket, sier skadedirektør i Nemi Forsikring, Morten Hesselberg-Meyer, til Nemibloggen.
Han viser til at Nemi Forsikring har behandlet flere saker der liv har blitt ødelagt på grunn av kjøring i ruspåvirket tilstand.
- En 46 år gammel kvinne ble alvorlig skadet på motorsykkel etter å ha kjørt i ruspåvirket tilstand på vei til jobb om morgenen, riktignok ikke etter julebord, men etter en annen fuktig kveld. En ting er at skadene på motorsykkelen ikke blir erstattet. Det verste er at hun selv må bære de økonomiske konsekvensene av personskaden hun pådro seg, forteller Hesselberg-Meyer.
Skadedirektøren nevner også en annen forsikringssak fra 2012 hvor en 20 år gammel jente havnet i rullestol, kanskje for resten av livet, etter å ha sittet på med en noen år eldre gutt som satt seg bak rattet påvirket av kokain og alkohol.
- Konsekvensene for den som selv er fører i ruspåvirket tilstand vil være et regresskrav fra forsikringsselskapet som man i verste fall må bruke resten av livet på å nedbetale, advarer Hesselberg-Meyer.
Nemi Forsikring har nulltoleranse for kjøring i ruspåvirket tilstand.
- Vi synes det er hyggelig at folk hygger seg ute sammen meg gode kolleger, men ønsker at folk lar bilen stå i ro dagen etter. Sørg for at du ikke havner i en situasjon der et barn må kjøres til skole eller fritidsaktiviteter påfølgende morgen. Da kan uhellet fort være ute, sier skadedirektør Morten Hesselberg-Meyer i Nemi Forsikring.
Toppbilde: NRK