Færre får bot for ulovlig mobilbruk i bil

Stadig færre får bot for ulovlig mobilbruk i bil, og fra første halvår i 2011 til årets første halvår er antallet bøter redusert med 3000.

– Det er vanskelig å forklare denne nedgangen, men å kontrollere ulovlig mobilbruk i bil er absolutt høyt prioritert i utrykningspolitiet, sier UP-sjef Runar Karlsen til Nemibloggen.

Uoppmerksomme sjåfører er blitt en av de aller største farene på norske veier. Ifølge Statens Vegvesen mistet 29 personer livet som følge av mobilbruk i bil fra 2005 til 2013. Det var en av grunnene til at Trygg Trafikk nylig lanserte en omfattende trafikksikkerhets-kampanje, der målet er å få flere norske bilister til å holde fokus på veien.

Ifølge en studie gjennomført ved Norges Handelshøyskole sjekker nordmenn telefonen sin 150 ganger om dagen, og dette skjer også mens man kjører bil.

1300 kroner i bot

Ifølge Vegtrafikkloven er det forbudt å taste og surfe på mobilen mens du kjører bil. I mai 2013 ble dette også forbudt selv om mobilen sitter fast i en holder. Den eneste tillatte berøringen av fastmonterte mobiltelefoner er å starte og avslutte en samtale.

Brudd på loven om «forbud mot bruk av elektronisk utstyr i motorvogn» straffes med et forenklet forelegg på 1300 kroner.

– Ulovlig mobilbruk i bil tar oppmerksomheten vekk fra trafikken og er årsak til mange ulykker på norske veier. Det er viktig å ha både øynene og tankene på veien for å ha full oppmerksomhet rettet mot det å kjøre bil, sier sjef for utrykningspolitiet, Runar Karlsen, til Nemibloggen.

Færre bøter
Nemibloggen har innhentet tall fra Statens innkrevingssentral som viser antall forelegg som følge av brudd på denne loven fra 2010 til og med juli i år.

I 2010 ble det totalt utstedt 21.937 bøter som følge av ulovlig mobilbruk i bil i Norge. Med stabile tall rundt 21.000 bøter i 2011 og 2012, har tallet sunket de siste årene til 18.713 i fjor. Vi ser samme trend på halvårstallene.

I første halvår i 2011 ble det utstedt 11215 bøter, mens i første halvår i år er tallet 8253 – altså omtrent 3000 færre.

– Det er naturlig at disse tallene går litt opp og ned, og det ville nesten vært rart om de var like fra år til år. Vi har uansett samme strategi over hele landet, hele året rundt, så det er vanskelig å forklare nedgangen. Det kan rett og slett skyldes tilfeldigheter. Likevel har også vi registrert at tallene i første halvår er lavere enn på lenge, men vi må regne med at det er store mørketall, sier UP-sjefen, og presiserer:

– Å kontrollere ulovlig mobilbruk er absolutt høyt prioritert hos oss, da vi vet at det å være uoppmerksom i trafikken kan få store konsekvenser.

Lettere å ta de som har telefonen opp mot øret

UP-sjefen forteller at de fleste som får forenklet forelegg for ulovlig mobilbruk i bil, er de som har telefonen opp mot øret.

– Vi støtter naturligvis lovendringen som kom i 2013. Likevel er det aller fleste som blir tatt for ulovlig mobilbruk i bil, de som har telefonen opp mot øret. De er selvsagt mye lettere å se enn de som taster i skjul med telefonen i fanget. Samtidig kan også dette være enda farligere enn en samtale med telefonen opp mot øret, da øynene ikke er på veien, sier UP-sjefen.

Forskningsleder Rune Elvik i Transportøkonomisk Institutt synes også det er vanskelig å forklare tallene.

– Våre egne undersøkelser antyder at ulovlig mobilbruk i bil har gått ned, men det er vanskelig å slå fast at dette er hovedforklaringen på at også antall bøter er redusert, sier Elvik til Nemibloggen.

Flest bøter i oktober

Om vi bryter ned tallene på måneder, er det utstedt flest bøter for ulovlig mobilbruk i oktober fire av de fem siste årene. Desember er måneden med færrest bøter, og ligger nederst på månedsoversikten i tre av årene fra 2010 til 2014.

– Det er vanskelig å forklare. Det er ingenting i våre kontrollrutiner som tilsier at det er naturlig at det skal utstedes flere forenklede forelegg for ulovlig mobilbruk i bil i oktober enn andre måneder. Det kan hende enkelte politidistrikter har noen store kontroller i oktober. Det er i hvert fall ingenting som tilsier at mobilbruken i bil er vesentlig høyere i oktober enn andre måneder, sier UP-sjefen.

Rogaland topper

Hvis vi ser nærmere på tallene fylkesvis, er det utstedt flest bøter i Rogaland fire av de fem siste årene, samt første halvår i år. I 2013 snek Vestfold seg så vidt foran Rogaland og toppet statistikken.

Ellers er fylker som Hordaland, Østfold og Akershus også høyt oppe på statistikken hvert år. Bunnen av statistikken fra 2010 til og med første halvår i år fordeles mellom Finnmark, Nord-Trøndelag og Sogn og Fjordane.

– Jeg tror ikke rogalendinger er verre enn andre når det gjelder ulovlig mobilbruk i bil, så det kan være en kombinasjon av tilfeldigheter og omfattende kontrollvirksomhet i dette distriktet, sier UP-sjefen.