Husk at det er mer krevende å kjøre med campingvogn
Bilkjøring med campingvogn er langt mer utfordrende enn å kjøre uten. Trygg Trafikk minner derfor campingvogn-sjåfører om å være ansvaret sitt bevisst på veien.

Seniorrådgiver Bård Morten Johansen har inntrykk av at de fleste som kjører med campingvogn er seg sitt ansvar bevisst. Juli er måneden hvor flest campingvogner er involvert i trafikkulykker. (Foto: Trygg Trafikk)
– Mitt inntrykk er at det absolutte flertallet av dem som kjører med campingvogn har senkede skuldre og at de er seg sitt ansvar bevisst. De har stort sett både utstyr og adferd i orden, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk til Nemibloggen.
Han er tidligere trafikklærer, vokste opp i en caravan-familie og har selv erfaring med å kjøre bil med campingvogn hengende etter.
Sjekk bremsene
– Det er viktig å huske på at det å kjøre campingvogn er mer krevende enn å kjøre uten. Den er jo en stor og tung tilhenger, som oftest bredere, høyere og tyngre enn andre hengere. Alt dette hver for seg endrer kjøreegenskapene man er vant til. I tillegg til at størrelsen er til vesentlig hinder for den vanlige sikten, er også en campingvogn mer følsom for sidevind som følge av størrelsen på skapet, sier Johansen.
– Økt bremselengde på grunn av økt totalvekt er også en svært viktig fysisk detalj som alle som skal kjøre med campingvogn må være klar over. Som en følge av at vognen gjerne står stille store deler av året, må bremsene sjekkes skikkelig. Det samme gjelder lysutstyret som kan skape uønskede og farlige situasjoner hvis det ikke virker slik det skal, sier han.
Dette er Trygg Trafikks sommertips:
Skal du ut med campingvogn i sommer, oppfordrer Trygg Trafikk deg til å ta hensyn til øvrige trafikanter, blant annet ved å slippe dem forbi for å unngå kødannelse.
Og for å være sikker på at campingvognen henger med helt frem dit du skal, minnes det også om hvor avgjørende det er at tilhengerfestet og tilhengerens kulehanske er i god stand.
– Sjekk også at lysene virker og speilene er riktig innstilt. Alle løse ting skal sikres og skapluker og dører må lukkes forsvarlig, poengterer Trygg Trafikk.
I tillegg er det verdt å merke seg at følgende må fikses før hver kjøretur med campingvognen starter:
- Ytterdør og takluker låses
- Støttebeina skal tas helt opp
- Støttehjulet sikres
- Kulehansken låses
- Håndbremsen kobles av
Under sine mange og lange bilturer som Bård Morten Johansen kjører langs veiene hvert år, er det to spesielle oppfordringer han har til caravan-folket:
– Fortsett å holde forsvarlig avstand til forankjørende. Det er dere flinke til. Enkelte kan imidlertid bli flinkere til å kvitte seg med køen de har etter seg. Det er både forståelig og ikke minst fornuftig å ta det med ro dersom usikkerheten råder eller veien er for utfordrende. Men sørg for å slippe frem de som har forutsetning og behov for å kjøre fortere enn deg, sier han.
Kjøreegenskapene endres
Mange bruker campingvognen eller campingbilen som oppbevaringsrom under transportetapper. Dersom de ulike gjenstandene ikke sikres og festes skikkelig, kan det få dramatiske følger.
– Dette gjelder for eksempel ved oppbremsing. Veggene i campingvogner og campingbiler er bygd av materialer som lett faller sammen, noe som kan skje dersom det bremses brått og gjenstandene farer fremover. I tillegg til sikring, er også plasseringen viktig. Tunge ting må ligge langt foran og nærmest mulig gulvet. Det er viktig å tilpasse kulepunkt-trykket på tilhengerfestet. Hvis dette blir feil, endres kjøreegenskapene – noe som kan skape ekstra farlige situasjoner ved bremsing, svingning og i høy fart. Generelt er dekktrykket også av veldig stor betydning når det gjelder stabilitet, sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.
31 ulykker
Også rådgiver Beate Øien i Vegdirektoratet oppfordrer alle campingentusiaster om å vise forsiktighet i sommer. Fellesferien er den perioden med flest ulykker der kjøretøy med campingvogn er involvert.
– I 2014 var det 31 ulykker der kjøretøy med campingvogn var involvert. To av disse var dødsulykker, mens seks av dem resulterte i hardt skadde. Resten endte med lettere personskader. Fjorårets statistikk viser en økning sammenlignet med de to foregående år, mens det er en liten nedgang sammenlignet med 2010 og 2011. Det er imidlertid ingen tvil om at det de siste ti årene er i juli det har skjedd flest ulykker med campingvogn involvert, sier Beate Øien til Nemibloggen.
Dette er Trygg Trafikks øvrige sommertips:
1. Hold fartsgrensen – og avstanden
Det er tiden det tar å stoppe man vil regulere med fartsgrenser. Du øker risikoen betraktelig for at det kan skje en ulykke, og for at ulykken blir mer alvorlig, ved å ligge over fartsgrensen. Øker du hastigheten fra 80 til 100 km/t på tørr vei med friksjon øker bremselengden med hele 25 meter. Husk også den gode gamle regelen: tell 1001, 1002 og 1003 mellom bilen foran og din egen.
2. Bruk beltet riktig
Sjekk at alle i bilen er riktig sikret med bilbelter. De minste skal sitte i barnestoler tilpasset deres vekt. Barn bør sitte bakovervendt til de er minst fire år. Sjekk at de større barna ikke sitter med beltet under armen, eller har hoftebeltet liggende over magen. Sikkerhetsutstyr må brukes riktig for at det skal virke etter hensikten.
Sørg også for å sikre dyr i bilen. For større dyr, som store hunder, er det sikrest med et solid transportbur i bagasjerommet. Mindre dyr kan plasseres i bur på gulvet inntil forseteryggen.
3. Pakk smart
Mange biler er tungt lastet med bagasje. En fullpakket bil får endret kjøreegenskapene. Pakk de tyngste tingene nederst, og langt framme i bagasjerommet. Inne i bilen skal det kun være myke gjenstander. Takbokser egner seg kun til lette ting, maksimalt 50 til 75 kg.
4. Løse gjenstander – dødelig våpen
Løse gjenstander kan bli et dødelig våpen ved en bråstopp. Et videokamera som veier to kilo vil ved bråstopp i 70 km/t utgjøre en vekt på 110 kilo. Ha derfor aldri løse gjenstander på bagasjehylla, eller liggende løst andre steder i kupeen.
5. Husk varseltrekant og refleksvest
Ha varseltrekanten lett tilgjengelig, gjerne bak seteryggen. Da vil du lett finne den, også hvis du blir påkjørt bakfra slik at bagasjelokket er vanskelig å få opp. Skulle ulykken være ute er det lurt å sette på seg refleksvesten. Den øker synligheten – også på lyse sommerdager.
6. Ta hensyn til de minste
For bilsyke barn hjelper det med reisesyketabletter på lengre bilturer. Ikke spis for mye søtt rett før bilturen. Aggressiv kjørestil med mye akselerasjon og nedbremsing gjør passasjerene lettere kvalme. I tillegg øker risikoen for ulykker, og bilen bruker mer drivstoff enn nødvendig.
7. Vann bilføreren
For lite væske kan gi trette sjåfører. Sørg for å ha med nok drikke på ferieturen, helst vann. Kaffe og søt drikke er en dårlig erstatter for væsketapet, og bør kombineres med å drikke vann. Spis lette måltider underveis som ikke gjør deg døsig.
8. Sjekk dekkene og lufttrykket
For mye eller lite luft i dekkene gir redusert gripeevne og sikkerhet. Lufttrykket skal tilpasses dekkdimensjon, hastighet og hvor fullastet bilen er. Høy hastighet og bil med tung last krever høyere lufttrykk enn bykjøring med lite last. Slitte dekk øker risikoen for vannplaning ved regnvær på varm asfalt.
Et godt råd er å skifte dekk når mønsterdybden er under 3 mm, fremfor å vente til den er på lovens minimumskrav 1,6 mm.
9. Reduser mobilbruken
Håndfriutstyr er påbudt for sjåfør i bil. Nyere undersøkelser bekrefter at også selve samtalen trekker konsentrasjonen bort fra kjøringen. Begrens derfor samtalene, unngå å bruke telefonen når kjøreforholdene er vanskelige eller trafikken er uoversiktlig.