NAF advarer mot trafikkfarlige takbokser

Skisesongen er godt i gang, og biler utstyrt med takbokser er et vanlig syn på norske fjellveier. Men mange takbokser er livsfarlige ved en kollisjon. Det viser en ny test fra NAF.

Norges Automobil-Forbund (NAF) gjennomførte nylig en test av en takbokser i samarbeid med Testfakta, og beskriver resultatene som skremmende.

Organisasjonen mener at bilisterne har grunn til å være bekymret for sikkerheten på norske veier.

Foto NAF. Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Foto NAF. Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

– Vi har sett flere tilfeller der hele takboksen har kommet susende ved en oppbremsing. Vi har også opplevd en frontkollisjon hvor takboksen gikk gjennom frontruta på en møtende bil, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, til Nemibloggen.

I testen ble takboksene testet i en hastighet på 40 kilometer i timen, og med en last på 50-75 kilo. Engebretsen forteller om ski og staver som fløy ut av boksene som prosjektiler, og at noen takbokser nærmest gikk i oppløsning.

Les testen på NAFs hjemmeside her.

NAF har tidligere gjennomført tester i samarbeid med ADAC, som er Tyskland og Europas største organisasjon for bilister.

– Testen vi gjennomførte nå bekrefter det vi har sett tidligere, nemlig at det er en god del å utsette på sikkerheten ved bruk av takbokser, sier Engebretsen.

Etterlyser kvalitetskrav fra myndighetene

Til tross for utbredelsen av takbokser på norske veier finnes det ingen offisielle kvalitetskrav til produktet. Engebretsen ønsker at myndighetene involverer seg for å bedre sikkerheten rundt takbokser.

– Ting som barneseter og motorsykkelhjelmer er det typegodkjenninger på. Takbokser går inn under sikring av last, men det stilles ingen krav til kvaliteten på takboksene fra myndighetene. Det er det vi også ønsker å bevise i forbindelse med testen, at her er det et behov for å ha en godkjenningsordning, sier han.

Manglende kvalitetskrav gjør det også vanskelig å si hvilke takbokser det er tryggest å sette på biltaket.

– Det er vanskelig å anbefale noe så lenge det ikke finnes noen spesifikke krav til takboksene, og alt ikke har vært testet ordentlig. Alle boksene vi testet var i mykplast, så det gjenstår å gjennomføre en test av glassfiberbokser. Men nok en gang, myndighetene burde sette kravene og komme med en kravspesifikasjon som handler om sikkerheten, sier Engebretsen.

Kommunikasjonsrådgiveren forteller at selv om resultatene var skremmende, var det også noen positive overraskelser ved testen.

– Det som var mest overraskende var vel at billige bokser havnet ganske høyt opp på resultatlisten. Dyrt behøver nødvendigvis ikke være godt her heller, forteller han.

Pakk tunge gjenstander i bagasjerommet

Vekten på det man pakker i takboksen er utslagsgivende for skadene som kan forekomme ved en bråstopp eller kollisjon. Engebretsen ber bilister tenke over hvordan man pakker bilen før en tur.

– Vi så av testen at slalomstøvler hadde en tendens til å komme flyvende ut av boksen når den åpnet seg. Vi har gjennomført en annen test tidligere hvor en gjenstand på 1,5 kilo fikk en bråstopp i 50 kilometer i timen, og gjenstanden fikk da en bevegelseskraft på 45 kilo. Hvis du får en slalomstøvel på 1,5 kilo som kommer ut av en takboks i 40 kilometer i timen i hodet så kan det forårsake store skader, kanskje med døden til følge. Det er de store skadene på personer vi er redde for, forteller Engebretsen.

– Vi har sett takbokser på motorveien som har åpnet seg bare av lufttrykket, så all lasten kommer flaksende ut. Slalomstøvler og andre tunge ting bør man ha i bagasjerommet. Pakk det så lavt som mulig og så langt frem i bilen som mulig, sier Engebretsen.

Tips til en tryggere biltur med takboks:

  • Unngå tunge gjenstander i takboksen. Pakk disse så lavt og langt fremme som mulig i bilens bagasjerom.
  • Etterfyll takboksen med myke gjenstander så lasten ligger rolig og stabilt.
  • Bruk ekstra stropper eller andre festemidler for å sikre lasten ytterligere.
  • Vær oppmerksom på at en fullastet takboks går ut over bilens kjøreatferd.
  • Hard bremsing kan sende både last og selve takboksen flyvende. Tilpass kjørehastigheten så du unngår bråstopper.
  • Takbokser kan åpne seg bare av lufttrykket under en biltur. Dobbeltsjekk alltid at takboksen er tilstrekkelig sikret.

Kilde: NAF

Det kan også være lurt å gå til innkjøp av ekstra stropper for å sikre lasten.

– Det at lasten kommer flyvende ved en bråstopp i 40 kilometer i timen, vitner om dårlige stropper, så jeg anbefaler å kjøpe små jekkestropper og sikre lasten ytterligere i forhold til det som er originalt i boksene, forteller Engebretsen.

Ustabil last fører til ustabil kjøreatferd

Engebretsen forteller at en dårlig lastet takboks også vil ha stor innvirkning på bilens kjøreegenskaper.

– Du kan sammenlikne det med å ha lugaren på høyeste plan på Kiel-ferga i dårlig sjø. Det var noe av det vi også testet sammen med ADAC i Tyskland, hvordan takbokser påvirker kjøreatferden på bilen. Bilen blir mer ustabil, og dette går igjen utover trafikksikkerheten. Som sjåfør blir du faktisk også mer sliten av å kjøre med takboks, forteller han.

Han anbefaler bilister å stabilisere lasten ved å pakke takboksen med gjenstander som holder inventaret på plass.

– Pass på at lasten er tjora godt nok fast. Lettere gjenstander som ski og staver går det fint å laste i takboksen. Utover dette kan man laste den med ytterklær pakket i bæreposer. Det igjen er faktisk med på å gjøre innholdet mer stabilt, forklarer Engebretsen.

– Personlig har jeg ofte med meg en rull med sitteunderlag, som jeg ruller ut over resten av lasten i takboksen, før jeg stropper jeg over den igjen. Den bidrar til å gjøre lasten mer stabil og til å holde ting rolig i takboksen. Det gjør også bilens kjøreatferd mer stabil, og at lasten ikke nødvendigvis kommer ut av boksen ved en bråbrems eller kollisjon, forteller han.