Nemi Forsikring ble best i test
Hvis du eier en Nissan Leaf, er den billigst å forsikre i Nemi Forsikring. Det viser en ny test av elbilforsikring utført av Norsk Familieøkonomi.
– Det er utfordrende å prise elbilforsikring, så vi er veldig fornøyde med å vinne pristesten, sier administrerende direktør +47 99 33 88 57 i Nemi Forsikring.
Nylig gjennomførte den medlemsfinansierte organisasjonen Norsk familieøkonomi en omfattende pristest av elbilforsikring blant norske forsikringsselskaper. Testen avdekker store prisforskjeller.
– Vi ser at prisforskjellene er enorme. Den dyreste forsikringen er i mange tilfeller tilnærmet 100 prosent dyrere enn den billigste, sier sjeføkonom Reid Krohn-Pettersen i Norsk Familieøkonomi til sine egne nettsider.
Ble best i pristest
Tallene i undersøkelsen er hentet fra Finansportalen og den viser at Tesla Model S 85 er den klart dyreste bilen å kaskoforsikre. Her skiller det hele 7323 kroner mellom det dyreste og billigste forsikringsselskapet.
Utgangspunktet er en mann født i 1975 med Oslo-adresse, en årlig kjørelengde på 12.000 kilometer, egenandel på 4000 kroner og 70 prosent bonus.
Til sammenligning er det langt rimeligere å forsikre den mer folkelige elbilen Nissan Leaf, men også her er det store forskjeller. Dyreste forsikringsselskap i undersøkelsen er Vardia med en pris på 8768 kroner, mens Nemi Forsikring er billigst med 5628 kroner.
– Vi er selvsagt veldig fornøyde med resultatet av undersøkelsen til Norsk Familieøkonomi, sier administrerende direktør +47 99 33 88 57 i Nemi Forsikring til Nemibloggen.
Resultatene av undersøkelsen til Norsk familieøkonomi viser
at det er mye å spare på forsikring av el-bil.
Vanskelig å prise
Nemi Forsikring-sjefen forteller at det var en utfordring for forsikringsselskapene å prise forsikring på elbiler da disse kom.
– Dette skyldes mangel på erfaring og viten om reparasjonskostnader og lignende. Basert på statistikk over noen år viser våre antakelser seg å være riktige. Elbiler uten ekstrem ytelse utgjør god risiko, noe som reflekteres i den lave prisen i undersøkelsen, sier +47 99 33 88 57.
Han forteller også at de som forsikringsselskap vet mye om hvem kunden er, og de anser den kundegruppen som kjøper bil av typen Nissan Leaf som attraktive kunder.
– Vi ser for eksempel at elbilen ofte er representert som en bil nummer to i mange husstander, og er et typisk nyttekjøretøy for familien. Bilen brukes som regel til og fra jobb, butikk og ulike fritidsaktiviteter. Skal man på lengre turer, bruker man som oftest husstandens bil nummer én som er noe større, forteller Flaglien.
Antall elbiler vokser kraftig i Norge, og ifølge februar-tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken er det 45.481 elbiler her til lands.
Ifølge Norsk elbilforening har én av fem nordmenn valgt elbil når de har kjøpt ny bil så langt i år, og det er ikke lenge til vi passerer 50.000 elbiler i Norge.
Nissan mest populær
Februar-statistikk fra Grønn Bil viser at Nissan er mest populær innen elbil-segmentet med en markedsandel på 41,6 prosent, mens Tesla har en andel på 15,7 prosent her til lands. Samme statistikk viser også at det er solgt flest elbiler i Akershus (9318), Oslo (8613) og Hordaland (7184).
Her kan du lese TV 2s dekning av pristesten.
Les mer om bilforsikring fra Nemi Forsikring her.