– Personlig kundekontakt er viktig
– Det beste med å være en del av Nemi Forsikring, er alle kundene som viser stor glede ved å ha sin personlige kundekontakt. For forsikringskunder er nettopp slik nærhet svært betydningsfull.
Det sier gründer Ole M. Melby som i mars etablerte i forsikringskontoret Melby og Partnere AS på Kongsvinger i samarbeid med Nemi Forsikring.
Hver måned siden den gang har Melby og kollegene passert forrige måneds omsetning med god margin. Melby legger ikke skjul på at virksomheten har hatt en flying start.
– Jeg er overbevist om at veksten fortsetter. Vi tilbyr en kombinasjon av lavere forsikringspremie og minst like god dekning som andre selskaper. Derfor er det forståelig at mange satser på våre Nemi-forsikringer. Men det handler likevel ikke bare om pris. Den personlige relasjonen mellom kundene og oss som jobber i Nemi Forsikring er svært tungtveiende for mange. Både vi og kundene verdsetter å sette oss ned rundt bordet for å diskutere forsikringer over en kaffekopp og litt kake å bite i, forteller Ole M. Melby til Nemibloggen.
Hedmarkingen skryter av måten Nemi Forsikring har tatt ham i mot på som forsikringsagent. Fra sentralt hold får både han og hans ansatte solid opplæring, med jevnlig oppfølging og direktelinje inn til Oslo hvis det er noe han lurer på.
Ville skape noe eget
Etter å ha jobbet flere år i forsikringsbransjen, sluttet Ole M. Melby som salgssjef til fordel for etableringen av Nemi Forsikring-agenturet. En av grunnene var at han der kunne være en personlig kontakt overfor sine kunder og gi dem den servicen han mener de fortjener. Ønsket om nye utfordringer var også sterkt.
– Jeg hadde lenge hatt lyst til å skape noe nytt i form av å bygge opp et eget salgsteam som virkelig kan karakteriseres som et skikkelig vinnerlag. Det har jeg klart. I november ansetter jeg sjettemann, og målet er at ytterligere to skal bli med på laget i løpet våren, sier han.
Melby karakteriserer alle som godt voksne folk, hvorav samtlige er utstyrt med så vel kremmeregenskaper som en genuin interesse av at kundene skal bli fornøyde og få det de betaler for.
– Kundene hos Melby og Partnere AS skal vite at vi er pålitelige. Derfor har jeg brukt god tid på å skape et godt salgsapparat. Selgerne er fra 28 år og oppover. Jeg er opptatt av at de skal ha gode betingelser, slik at kundene hele tiden møter toppmotiverte representanter som de kan stole på at blir deres kundekontakt i lang tid. Det er forresten bare tre av dem som tidligere har jobbet med salg. Det har vist seg ikke å være noe handicap. Snarere tvert i mot, sier Melby.
Ole M. Melby i Melby og Partnere AS
– Hvorfor valgte du å samarbeide med Nemi Forsikring?
– En medvirkende årsak var at Nemi Forsikring søkte etter agenter på den tiden. Jeg gikk flere runder med dem, og konkluderte med at konseptet var midt i blinken for meg. Derfor slo jeg til da de viste meg tillit ved å tilby agentur og fremtidig samarbeid, sier han.
– Holdningen til personlig relasjon mellom selskapet og kundene var viktig. At Nemi Forsikring også har tilbud til bedriftskunder, var kanskje det mest avgjørende, legger han til.
Melby og Partnere AS oppsøker i prinsippet kunder i hele Norge, enten ved personlig oppmøte eller over telefon. Den største kunden som Kongsvinger-bedriften har sikret seg, er en rørlegger i Nord-Norge. For å illustrere størrelsen, forteller Melby at vedkommende betaler en forsikringspremie på 280.000 kroner i året.
Utvidelsesplaner
– Vi erfarer dessuten at ni av ti ansatte hos våre kunder velger Nemi Forsikring privat. Gode rabattavtaler for de som jobber hos bedriftskundene våre gjør oss attraktive, sier han.
Bare siden Melby og Partnere AS startet opp i mars, opplever han at mange flere uttrykker kjennskap til Nemi Forsikring. Selskapet rettet seg verken mot det generelle næringslivet eller privatmarkedet før i 2009. Da skjedde det i liten skala, og siden er satsningen bygd opp stein for stein i disse segmentene.
– Selv om vi er godt inne i 2015, føler vi på en måte at vi er med på starten av dagens Nemi Forsikring. Responsen ute i markedet er så god at jeg ser det som realistisk å utvide. Dersom det passer inn i Nemi Forsikrings strategi, akter jeg å etablere kontor også utenfor Kongsvinger-regionen, sier Ole M. Melby.