Serverer kundene kake

Asbjørn Westrum er blitt en hyppig kunde hos sin lokale baker. Ikke fordi han selv er storspiser av marsipankake, men av den enkle grunn at han elsker å verdsette kundene som han leverer Nemi-forsikringer til.

– Alle bedrifter som satser på Vestfold Forsikring som sin Nemi-leverandør, gjør seg uten tvil fortjent til en kakefest. Det skulle bare mangle. Derfor har vi inngått avtale med en baker i Sandefjord som pynter marsipanlokket med både kundens logo og Nemi Forsikring sin logo, sier Asbjørn Westrum med et smil.

– Vi får gode tilbakemeldinger fordi dette styrker kundenes opplevelse av en nærhet til forsikringsselskapet som de ikke trodde at fantes, sier han til Nemibloggen.

Westrum startet Vestfold Forsikring i sommer etter på vårparten å ha inngått agent-avtale med Nemi Forsikring. Forsikringskompetansen som han har stor nytte av i det daglige, opparbeidet han seg blant annet gjennom sin forrige gründervirksomhet, men mest av alt da han gjennom nesten 20 år jobbet med business to business (B2B) som produktsjef innen data og brunevarer.

Asbjørn Westrum og kollega i Vestfold Forsikring.

Asbjørn Westrum og kollega i Vestfold Forsikring.

– Det var i 1995 jeg begynte i data- og brunevarebransjen, og etter hvert ble det mer og mer salg til andre bedrifter. Der lærte mye om salg, sier Westrum.

Solgte bilglass-kjede

Før gründeren etablerte Vestfold Forsikring bygde han opp Norsk Bilglass. Det som startet med ett bilglassverksted i Sandefjord ekspanderte, og var etter nesten to år blitt til fem avdelinger.

Nesten all bytting og reparasjon av frontruter skjer som en del av et forsikringsoppgjør. På den måten skaffet Westrum seg også en kunnskap om forsikringsbransjen som han ser stor nytte av å ha med seg inn i sin nye Nemi-virksomhet.

– Hvorfor solgte du Norsk Bilglass?

– Bilglasskjeden Ryds, som eies av Ikea-systemet, kom med et godt tilbud som det ikke var mulig å si nei til. Jeg hadde allerede lyst til å skape noe nytt, og hadde en stund hatt forsikringsbransjen i tankene. Derfor slo jeg til på tilbudet de kom med, og etablerte umiddelbart gründerselskapet Vestfold Forsikring. Virksomhetens utvikling er så positiv at jeg ikke har angret ett eneste sekund, sier Westrum.

Vestfold Forsikring konsentrerer seg først og fremst om bedriftsmarkedet, men Nemi-agenten understreker at de også tilbyr private forsikringer. Til å bistå i salgsleddet har han fått med seg Jan Olav Gulbrandsen som tidligere drev en sykkelbutikkjede.

– I Norsk Bilglass drev jeg aktivt salg mot næringslivet. I stedet for å vente på at potensielle kunder skulle dukke opp da frontruta først var blitt ødelagt, reiste jeg ut til bedrifter for å tegne langsiktige avtaler. Vi opparbeidet oss en solid kundekrets som vi visste at ville bruke oss ved behov. Slik hadde ingen i Vestfold gjort før oss i dette markedet. Det ga suksess, sier Westrum.

Sponser lokalidretten

Arbeidsmetoden, både derfra og fra sin tidligere karriere med business to business-salg, viderefører han i Vestfold Forsikring. De siste månedene har han reist rundt blant næringsdrivende for å presentere produktene han tilbyr gjennom Nemi Forsikring.

– Dette arbeidet gjør at kundeporteføljen vokser jevnt og trutt. Samtidig har jeg god erfaring med nettverksbygging og sponsing inn til idretten. Som næringslivsaktør er det viktig å gi noe tilbake til lokalsamfunnet, sier Westrum.

Som tidligere, sponser han fortsatt Sandefjord Fotball. Han er også i dialog om sponsing av et håndballag på et elitenivå.

– Det gjelder å engasjere seg for å knytte kontakter og å bygge tillit. Dette i kombinasjon med de solide produktene som Nemi har i sitt varespekter, gjør at vi lykkes med å få nye kunder hele tiden. Med solide mener jeg at Nemi har konkurransedyktig pris, markedets beste dekningsgrad, kjappe oppgjør og personlig oppfølging. Disse faktorene gjør at jeg som selger kan stå med rak rygg i møtet med både potensielle, eksisterende og tidligere kunder, sier Westrum.

I tillegg til sponsingen av lokale idrettsutøvere prioriterer han også å være aktiv i ulike næringsforum, deriblant spesielt næringslivsforeningen i Sandefjord.

– Jeg har en klar målsetning om å ligge blant tre på topp i Norge når det gjelder salg til næringslivet, avslører Nemi-agenten i Vestfold.