Slik unngår du båtulykker – på land!

De fleste nordmenn har lagt båten i opplag for vinteren. Men ulykker skjer også på land. Dårlig sikring og hard vind fører nemlig til millionskader på norske båter hvert eneste år.

Sol og rekordvarme sørget for rekordmange ulykker på sjøen i sommer.

Hver eneste vinter skjer det nemlig en rekke båtulykker på land. Derfor er det viktig at du som båteier sørger for at båten din er lagret på en trygg måte.

Skader for millioner

Geir Tørmoen har jobbet som båt-takstmann i 33 år. Han forteller at ulykken fort er ute fordi båteiere og marinafolk ikke tenker seg godt nok om når de setter båtene i vinteropplag.

- Jeg har sett mange unødvendige velteskader i perioden jeg har jobbet med dette, og skadene koster ofte millioner av kroner å få gjort noe med, sier Geir Tørmoen til Nemibloggen.

Tørmoen viser spesielt til en ulykke for noen år tilbake, der syv båter veltet under vinteropplag på Blommenholm båtforening i Bærum. Der var det kun en båt som ikke sto godt nok, men i en dominoeffekt tok den med seg de seks andre båtene på samme rekke.

- Båteiere og marinafolk gjør ofte feil fordi de velger lite gjennomtenkte løsninger eller benytter utstyr som ikke holder mål. Det er nok at en båt ikke er tilstrekkelig støttet opp. Derfor er det også viktig å ta en titt på om nabobåten står slik den bør også, forteller han.

Tørmoen anbefaler et såkalt spennbånd som forbinder støttebenene i tverrskips, slik at de ikke sklir opp langs båtens skrogside. På den måten vil seilbåten holde seg stabil i krybben gjennom vinteren.

- Dette er en enkel og billig forsikring som jeg anbefaler alle båteiere å benytte seg av. Støtteben kombinert med spennbånd, for noen båttyper gjerne også i langskips retning, er etter min mening den beste måten å sikre båten din på. Men det er viktig å gjøre dette på rett måte, sier Tørmoen.

Takstmannen forteller også at det er viktig med stabil grunn der båten står.

- Dersom båten står på grus, og spesielt på grunn som ikke er drenert, så kan bakken fort svikte på grunn av bevegelse i vind sammen med båtens tyngde. Da kan det gå galt, sier han.

Nemi-kunder rammet av båtulykker på land

- Vi har hatt noen saker med båter som har veltet mens de sto i båtkrybben, sier skadedirektør Morten Hesselberg-Meyer i Nemi Forsikring til Nemibloggen.

Skadedirektør Morten Hesselberg Meyer

Skadedirektør Morten Hesselberg Meyer

Skadedirektøren bekrefter Tørmoens beskrivelse. – Vi ser at det brukes krybber som ikke er tilpasset båtens størrelse. For eksempel at båten kun har fire støtteben når den egentlig trenger åtte støtteben for å holde seg stabil. En båt som er lagret i et åpent område, må også støttes opp slik at den tåler vind fra alle retninger, forteller Hesselberg-Meyer.

Han mener det er viktig å lagre båten hos en profesjonell marina med fagkunnskap og riktig utstyr for å unngå ulykker.

- Det er viktig å sjekke at marinaen ligger lunt og godt til, slik at kraftig vind eller ekstrem flo ikke påvirker vinteropplaget. Det er også en stor fordel om marinaen har kontinuerlig oppsyn med vaktordninger og kameraovervåkning, sier han.

Profesjonell aktør en fordel ved båtskade

Skadedirektøren forteller at det også er en annen fordel med å overlate vinteropplaget til en profesjonell aktør.

- Hvis båten din blåser over ende fordi krybben svikter, eller begynner å brenne i lagerhallen, vil du ofte kunne holde marinaen ansvarlig både skadene på båten og andre tap du som båteier blir påført.

- Et slikt tap kan eksempelvis være egenandel under båtforsikringen eller andre tap som ikke er omfattet av båtforsikringen. Her vil vi som forsikringsselskap stå sammen med vår kunde for at forsikringsansvaret og tapet skal plasseres der det hører hjemme, sier skadedirektør Morten Hesselberg-Meyer i Nemi Forsikring.