Nå er det sesong for steinsprutskader
Når snøen smelter ligger grus og småstein igjen på veibanen. Derfor er våren høysesong for steinsprutskader. Slik gjør du hvis uhellet er ute.
Steinsprutskader skaper frustrasjon hos norske bilister, og koster forsikringsselskapene store beløp hvert eneste år. Skadedirektør i Nemi Forsikring Morten Hesselberg-Meyer forteller at antallet steinsprutskader er høyere om våren enn ellers i året.
– Når snøen smelter ligger strøgrusen igjen i veibanen, og da blir sjansen for steinsprut større for bilistene, forteller Morten Hesselberg-Meyer til Nemibloggen.
Skadedirektøren oppfordrer bilistene til å se over frontruten på bilen, og reparere eventuelle steinsprutskader når de oppstår. Det er nemlig gratis for deg å reparere frontruten, mens det koster penger å bytte den ut med en ny.
– Så her er det penger å spare, forteller Hesselberg-Meyer.
Gratis å reparere frontruten
Hvis du har delkasko- eller kaskoforsikring i Nemi Forsikring er reparasjon av frontruten din gratis, mens det koster 2000 kroner i egenandel hvis ruten må byttes ut.
Nemi Forsikring har imidlertid egen samarbeidsavtale med Hurtigruta Carglass og Riis Bilglass, noe som reduserer egenandelen til 1500 kroner ved bytte av frontrute.
Christoffer Haaland Myhrer er teknisk trener i Hurtigruta Carglass, som er et av Norges ledende selskaper i bransjen for reparasjon og utskifting av bilglass. Selskapet betjener mer enn 60.000 biler i året.
I RUTE: Christoffer Myhrer er teknisk trener i Hurtigruta Carglass, som er et av Norges ledende selskaper i bransjen for reparasjon og utskifting av bilglass. Foto: Hurtigruta Carglass.
Myhrer forteller at det er størst sjanse for steinsprutskader på motorvei, der hastighetene er høye. Han forteller at det er vanskelig å forebygge steinsprutskader, men at det å holde god avstand til kjøretøyet foran, er et enkelt og billig råd.
Også Myhrer anbefaler å reparere skader så fort som mulig.
– Hvis du kjører rundt uten å reparere en steinsprutskade, så risikerer du at skaden utvikler seg videre og sprekker. Da kan ikke frontruten repareres. Over 30 prosent av alle steinsprut-skader sprekker i løpet av seks måneder, sier Myhrer til Nemibloggen.
– Hva gjør jeg hvis jeg får en steinsprutskade?
– Det første du må gjøre er å legge en teipbit over skaden for hindre at det kommer forurensning i skadeområdet. Da blir styrken i glasset og det kosmetiske resultatet også best, sier han.
– Hvordan reparer dere en steinsprutskade?
– Vi bruker et spesialutstyr som gir trykk og vakuum, Vakuumet trekker ut luften, mens trykket bidrar til å presse inn en tynn flytende plastmasse, som deretter herdes med UV-lys, sier han.
Myhrer forteller at Hurtigruta Carglass nylig inngikk avtale med Nemi Forsikring.
– Det er en avtale som vi er veldig fornøyde med. Det gjør at kundene til Nemi Forsikring kan reise direkte til et av våre verksteder hvor vi hjelper dem med skaden, og fikser alt papirarbeidet direkte med Nemi Forsikring, sier Christoffer Haaland Myhrer.
I RUTE: Christoffer Myhrer er teknisk trener i Hurtigruta Carglass, som er et av Norges ledende selskaper i bransjen for reparasjon og utskifting av bilglass. Foto: Hurtigruta Carglass.