Slik pakker du påskebagasjen riktig
Mange ulykker får et tragisk utfall fordi lasten inne i bilen ikke er sikret skikkelig. Ved en kollisjon kan løse gjenstander i bilen fort bli en dødsfelle. Slik pakker du riktig til påskeferien.
Neste uke tar mange nordmenn fri fra jobben for å nyte late påskedager på fjellet. Men påskeutfarten er hektisk, og det oppstår lett ulykker på veiene når stressede bilførere skal komme seg fort frem til hytta.
Kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobil-Forbund (NAF), Jan Ivar Engebretsen, forteller at det er viktig å pakke bilen riktig når du skal på fjellet. For hvis du pakker feil – og uhellet er ute – kan det fort gå fryktelig galt.– Husk å pakke påskebagasjen slik at det største og tyngste ligger nederst og innerst i bagasjerommet. Inne i bilen skal det kun være myke gjenstander, sier Jan Ivar Engebretsen til Nemibloggen.
Vanlig skiutstyr kan bli dødelig
NAF har tidligere gjennomført kollisjonstester med løst vinterutstyr. De viser hvor livsviktig det er å pakke riktig.
Ved en kollisjon i 50 kilometer i timen øker vekten på normalt skiutstyr med følgende:
– To par ski fra 10 til 150 kilo
– To par skistøvler fra 5 til 75 kilo
– En termos fra 1,5 til 45 kilo
– Mange ulykker får et tragisk utfall fordi lasten inne i bilen ikke er sikret skikkelig. Å pakke riktig til en biltur er en absolutt nødvendighet. Løse gjenstander som kameraer, DVD-spillere, flasker eller skiutstyr kan være dødelige våpen ved en bråstopp, sier Engebretsen.
I tillegg til at de største og tyngste gjenstandene skal ligge nederst og innerst i bagasjerommet, er det viktig å huske å feste dem med stroppebånd. Dette gir bilen et lavere og mer trafikksikkert tyngdepunkt, og lasten kommer ikke i bevegelse ved en bråstopp, forteller han.
– Inne i bilen skal det kun være myke gjenstander. Kjæledyr i baksetet må festes med egen sele som kan kobles til sikkerhetsselene. Er det ikke mulighet til å frakte kjæledyret i sele eller bur, er eneste riktige plassering på gulvet i fotenden for passasjersete foran.
Ikke pakk for tungt i skiboksen
Det er viktig ikke å pakke skiboksen for tung fordi dette vil endre bilens kjøreegenskaper, og øke sjansen for ulykker på veien. Tillatt vekt for skiboks med bagasje finner du i vognkortet eller ved å kontakte din bilforhandler.
I påsketrafikken bør du også huske på å pakke varme klær, mat og drikke inne i bilen.
– Selv om det er varmegrader og vårtegn i lavlandet er det full vinter på fjellet. Hvis du blir overrasket av uvær og blir stående fast ved passering av en høyfjellsovergang, kan du bli eksosforgiftet på grunn av at bilen ”snør inne”. Man kan derfor ikke regne med å kunne ha bilen i gang hele tiden, sier Engebretsen.
I fjor påske rykket NAF Assistanse ut hele 4276 ganger i løpet av 11 dager. De aller fleste skyldtes batteriproblemer. Derfor bør du sjekke bilens tekniske stand før du legger ut på tur. Trenger du hjelp til dette, får du det på et verksted eller et NAF Senter.
Engebretsen oppfordrer å ta det med ro i påsketrafikken.
– Det er svært lite å tjene på en forbikjøring eller å kjøre raskere enn hva fartsgrensene tillater. På en 10 km strekning sparer du kun 50 sekunder ved å øke hastigheten fra 80 til 90 kilometer i timen, sier Jan Ivar Engebretsen.
Lurt å velge alternative reisetidspunkter
Skadedirektør i Nemi Forsikring, Morten Hesselberg-Meyer forteller at påskeutfarten fra de store byene erfaringsmessig er størst palmesøndag, og de aller fleste reiser hjem fra påskeferie første påskedag.– Det kan derfor være lurt å velge andre tidspunkter å reise på, enten en dag tidligere eller en dag senere hvis det passer. Vi vet også at det er mindre trafikk tidlig på morgenen og sent på kvelden. Derfor anbefaler vi å se på alternative reiseruter der det er mulig, sier Hesselberg-Meyer til Nemibloggen.
– Skal du over fjelloverganger er det spesielt viktig å planlegge turen godt, Det er også lurt å lese NAF sine bilvettregler før du drar, sier skadedirektøren.
Les også: 10 tips for sikker vinterkjøring.
Hesselberg-Meyers generelle tips til alle påsketrafikanter er å innstille seg på at ting tar tid, følge køen og holde seg oppdatert på trafikkmeldinger underveis.
– Da blir turen mer behagelig for både fører og passasjerer, smiler han.