Slik unngår du skiulykker i påsken
Ingenting er kjedeligere enn å få ødelagt påskeidyllen av unødvendige ulykker og skader i skibakken. Her får du ti tips til hvordan du unngår skiulykker i påsken.
Påsken nærmer seg, og i tråd med norske tradisjoner reiser mange nordmenn på påskeferie i fjellet.
Trysil er Norges største skisted og kan reklamere med milevis med langrennsløyper og flere alpinbakker. Driftssjef Jan Linstad (51) i Skistar Trysil, som har ansvaret for både alpinbakkene og langrennsløypene, forventer storinnrykk av påskegjester.
– Blir det fint påskevær, forventer jeg 15.000 besøkende på toppdagene i påsken, sier Linstad til Nemibloggen.
Ikke flere ulykker i påsken
I løpet av en lang vintersesong forekommer det naturligvis ulike typer skader i både alpinbakken og langrennsløypene. Ifølge skadestatistikk fra Alpinanleggenes landsforening for 2012/13 skyldes 84 prosent av skadene i alpinbakkene at skiløperen faller selv, mens åtte prosent er kollisjon mellom personer.
Statistikken viser også at nybegynnere har en høyere skadefrekvens enn de mer øvede. Jan Linstad kan fortelle at påsken faktisk ikke er spesielt skadebefengt.
– Man skulle kanskje tro at det oppsto flere skader som følge av at mange mennesker er samlet på samme sted, men det er faktisk ikke flere skader i påsken enn ellers. Vi ser kanskje noen flere ulykker i langrennsløypene, men i alpinbakken er det som normalt. Med fint vær og late feriedager tar folk det ofte litt mer med ro og koser seg i påskesolen, forteller Linstad.
Her er ti skivettregler for alpint og snowboard:
- 1. ANSVAR FOR Å UNNGÅ SKADE
Du må forholde deg slik at du ikke skader deg seg selv eller andre. - 2. AVPASS FARTEN ETTER FORHOLDENE
Du må kjøre kontrollert og avpasse fart og kjøremåte etter ferdighet, terreng, føreforhold og trafikk. - 3. VIKEPLIKT
Kommer du bakfra (ovenfra), har du ansvaret for å unngå kollisjon. - 4. FORBIKJØRING/UTFORKJØRING
Kjører du inn i eller svinger du oppover i en nedfart, må du påse at dette skjer uten fare for deg selv eller andre. Det samme gjelder for kjøring etter stans. - 5. STARTE, KJØRE INN I ELLER SVINGE OPPOVER I NEDFARTEN
Du må forholde deg slik at du ikke skader deg seg selv eller andre. - 6. STOPP I NEDFARTEN
Stopp ikke opp eller sitt på trange eller uoversiktlige steder. - 7. TIL FOTS I NEDFARTEN
Er du til fots, må du kun benytte ytterkantene av bakken. - 8. SKISTOPPERE/FANGREMMER
Skistoppere/fangremmer er påbudt. Kontroller at bindingene er riktig innstilt. - 9. RESPEKTER SKILT
Følg skilting, merking og anvisninger. - 10. HJELP TIL VED ULYKKER
Ved skader har enhver plikt til å hjelpe. Vitner og medvirkende plikter å oppgi personalia.
Alpin skikjøring er forbundet med en viss fare. Rusmidler og skikjøring passer ikke sammen.
Likevel er det uunngåelig med noen ulykker, og føret har mye å si for hva slags skader folk pådrar seg.
– Er det hardt føre i bakken, blir det høye hastigheter og folk slår seg når de faller. Om snøen er løs, er det særlig knevridninger som oppstår. Og noen er skikkelig uheldige og pådrar seg brudd i bein eller armer, forteller Linstad.
Linstad kan fortelle at de har minimum seks ansatte på jobb som håndterer dette, og han er ikke ekstra nervøs for påsketrafikken i skianleggene.
– Ha reiseforsikringen i orden
Skadedirektør Morten Hesselberg-Meyer i Nemi Forsikring råder alle til å se sin egen begrensning i skibakken, særlig i påsken.
– Mildt påskevær gir ofte slushføre og tung snø. Hvis påsken er en av få ganger man står på ski i løpet av vinteren, vil tungt og vanskelig føre gi større sjanse for skader, sier skadedirektøren, som også understreker viktigheten av å ha reiseforsikringen i orden.
– Det er alltid mye aktivitet i skibakkene i påsken, og uhell og skader kan forekomme. Har du reiseforsikring, dekker denne blant annet behandlingsutgifter og sykehusopphold hvis uhellet er ute. Dette er særlig viktig om du er utenlands i påsken, sier Hesselberg-Meyer til Nemibloggen.
– Ta ansvar og vis hensyn
Linstad i Skistar Trysil sier at det er alle mulige folk som skader seg i skianlegget, og han vil avlive myten om at utenlandske turister, som dansker, er verre enn nordmenn.
– Ulykker og skader oppstår blant alle, uavhengig av alder, kjønn og nasjonalitet. Danskene har feriert i norske skibakker i så mange år at man ikke lenger kan peke ut en typisk danske i bakken, sier Linstad.
Han påpeker likevel viktigheten av at folk tar både ansvar og hensyn til hverandre i skibakken.
– Det er viktig at folk kjører hensynsfullt og er observante, særlig ved høy fart i alpinbakkene. Det er mange som kjører for fort uten å ha kontroll. Da er også risikoen større for at en ulykke oppstår. Bruk hjelm og følg skilt og anvisninger, da har du et godt utgangspunkt, sier Linstad.
Skadedirektøren i Nemi Forsikring understreker viktigheten av å følge skivettreglene
– De generelle skivettreglene er alltid like relevante. I tillegg gjør man lurt i å følge råd fra kjentmenn. De kjenner ofte de geografiske områdene over tid og vet hvor det legger seg farlige skavler i område som igjen gir snøskredfare, sier han, og understreker viktigheten av å ikke være alkohol- eller ruspåvirket når man står på ski.
– Man risikerer da å ikke være dekket av reiseforsikringen hvis en ulykke eller skade skulle oppstå. Alkohol og skikjøring passer rett og slett ikke sammen, sier han.