Slik gjør du motorsykkelen klar for våren

Nå er det på tide å ta frem motorsykkelen fra vinterdvale, men før du legger avgårde på årets første tur må du være sikker på at MCen er i orden og kjørbar. Her får du tipsene til hvordan du gjør motorsykkelen klar for våren.

Lite kan måle seg med frihetsfølelsen av å kjøre motorsykkel og kjenne at man er ett med både natur og vei. Men etter en lang vinter i dvale, må du forsikre deg om at motorsykkelen er i orden og kjørbar. Det er nemlig ditt ansvar!

– Det er mange som ikke vet at man som kunde er pliktig til å vedlikeholde motorsykkelen i henhold til fabrikantens eller leverandørens anbefalinger. Er du usikker på hva dette innebærer, anbefaler vi å ta kontakt med fabrikant eller utsalgssted slik at du vet at motorsykkelen er klar når du skal ut på veien, sier skadedirektør Morten Hesselberg-Meyer i Nemi Forsikring til Nemibloggen.

Skadedirektør i Nemi Forsikring Morten Hesselberg-Meyer

Skadedirektør i Nemi Forsikring Morten Hesselberg-Meyer

Han fortsetter:

– Det er også viktig at påse at motorsykkelen tilfredsstiller kravene i forskrift om bruk av kjøretøy, både av hensyn til utførelse og vedlikehold. Det betyr blant annet at man som fører må være sikker på at veigrepet er tilstrekkelig i forhold til føret, sier skadedirektøren.

Kan kjøre MC året rundt

I prinsippet er det mulig å kjøre motorsykkel året rundt, så lenge man tar sine forholdsregler og kjører etter forholdene. Det mener i hvert fall Stig-Roar Martinsen (41), MC-entusiast og redaktør i BIKE Norge, Nordens ledende motorsykkelmagasin.

Han har kjørt tung motorsykkel siden 1993, og eier i dag en helt ny Triumph Tiger 800 XCx og en eldre Honda CBR900RR.

– Motorsykkel kan man kjøre hele året, dersom man tar sine forholdsregler og har det rette utstyret som for eksempel piggdekk, varmehåndtak, kjøreklær osv. Det blir helt opp til hver enkelt, men er også litt avhengig av motorsykkeltype og ferdigheter, sier Martinsen til Nemibloggen.

– Det aller viktigste uansett årstid eller sykkeltyper er å kjøre etter forholdene! På vårparten er det ekstra viktig å huske på telehiv, sand og grus som kan finnes i veibanen og ikke minst at bilsjåførene har glemt at motorsyklistene finnes siden forrige sesong, sier han.

Klargjøring av MC

Våren er uansett årstiden da de aller fleste tar frem motorsykkelen fra garasjen etter vinterlagring. Innsatsen du gjorde med motorsykkelen i høst, er avgjørende for hvor mye du må gjøre i vår.

– Om du skiftet olje og oljefilteret, smurte og strammet kjedet, tok ut batteriet, vasket og gjerne polerte motorsykkelen i høst, er du godt forberedt i vår. Om du hoppet over noe av dette, må det gjøres nå i stedet, sier Martinsen, som legger til at dette er generelle tips og råd, og at det kan være noen modeller som krever spesifikt vedlikehold.

Her er MC-ekspertens råd til hvordan man gjør motorsykkelen klar for våren:

1. Sørg for rene batteripoler og oppladet batteri før det settes på plass i sykkelen. Husk også at batterier ikke varer evig og taper seg over tid. Hvis du har bensinkran, settes denne i ON-posisjon.

2. Sjekk både tilstand og lufttrykk i dekkene. Se etter sprekker og slitasje. Er dekkene mer enn tre til fire år gamle, bør du planlegge et bytte uansett hvor bra de ser ut.

3. Sjekk bremsene nøye. Sjekk bremseklosser, bremseskiver og se nøye om det er noen lekkasjer i bremsesystemet.

4. Forgaffel, bakdemper og eventuelt styredemper bør også få litt oppmerksomhet. Fjæringskomponenter glemmes ofte av eierne, og er helt elementære for at kjøreegenskapene skal være på topp. Helst bør en gaffel ha ny olje annethvert år, da den raskt blir full av smuss som forringer oljens demperegenskaper. Smuss i gaffeloljen sliter også mer på glidelagre og pakninger.

5. Ta en grundig titt på motoren. Ingenting er så trist og dyrt å fikse som et motorhavari. Sjekk etter lekkasjer, start motoren og hør etter ulyder.

6. Påse at styrelageret verken knirker eller rykker. Hjullagrene skal bevege seg smidig og ikke ha mer enn en svak suselyd. Det samme gjelder svingarmslagrene.

7. Første turen bør være en prøvetur der man er ekstra oppmerksom. Kjør i lav hastighet og test at alle de ulike funksjonene fungerer som de skal. Husk også på at føreren sannsynligvis er litt smårusten på vårparten og trenger ny tilvenning.

– Få hjelp om du er usikker

Martinsen i BIKE Norge mener at man kan gjøre mye av vårklargjøringen selv, men at det som går inn under ren service bør man i stor grad overlate til profesjonelle.

– Dette er både med tanke på en eventuell garanti og at det vil være et godt argument hvis man senere skal selge. Uansett, er du usikker, bør du alltid få hjelp av profesjonelle. Da slipper du også unna tabber, mye unødvendig tidsbruk og at motorsykkelen blir mer utrygg å bruke. Hvis motorsykkelen er jevnlig på service, oppdages ofte problemer før de blir til tekniske feil, sier Martinsen.

Han fortsetter:

– Husk å bestille verkstedtime god tid i forveien. De har gjerne lange ventelister på denne tiden av året.

Viktig å ta vare på motorsykkelen

I likhet med Morten Hesselberg-Meyer i Nemi Forsikring påpeker også Martinsen viktigheten av å ta godt vare motorsykkelen.

– En teknisk svikt på en motorsykkel kan få alvorlige konsekvenser for både motorsyklist og passasjer. Derfor er det selvsagt viktig at man sjekker motorsykkelen grundig før sesongstart og påser at den er i forskriftsmessig og forsvarlig stand, sier BIKE Norge-redaktøren.

Hans generelle oppfatning er at de aller fleste motorsykkeleiere er flinke til å ta vare på sine motoriserte tohjulinger.

– Enkelte burde kanskje bli enda bedre og også latt profesjonelle tatt en punktvis service. Det er lite som kan måle seg med følelsen av å kjøre på en nyservet motorsykkel hvor man vet at alt er i orden, avslutter Martinsen.