Ti tips for å unngå elgpåkjørsel

Alle bilføreres verste mareritt er å kjøre på en elg. Det beste tipset for å unngå elgpåkjørsel er å holde seg unna Hedmark fylke og ikke kjøre bil i januar. Om du synes det er vanskelig å etterleve, får du ti generelle tips her.

Elgen som vi kjenner den her i Norge kan bli over tre meter lang og to meter i skulderhøyde. Elgoksen veier normalt mellom 380 og 720 kilo, men kan på det meste veie nesten ett tonn – omtrent det samme som en Volkswagen Polo.

Da sier det seg selv at å kjøre på en elg med bil kan få katastrofale konsekvenser. De materielle skadene er ofte store, og av og til omkommer også mennesker som følge av elgpåkjørsel. I tillegg må også mange elg bøte med livet. Dermed har slike påkjørsler også store samfunnsøkonomiske konsekvenser.

Færre elgpåkjørsler

Statistikk fra Hjorteviltregisteret, som drives av Naturdata på oppdrag fra Miljødirektoratet, viser at det i fjor var 1817 elgpåkjørsler av bil i Norge. Det er 1000 færre enn i 2010. Dette indikerer at de mange tiltakene for å forebygge og forhindre ulykker mellom bil og elg er effektive.

Tallene for 2011, 2012 og 2013 ligger for øvrig rundt 2200 elgpåkjørsler årlig. Fra 1. januar til 31. mars i år er det registrert 732 elgpåkjørsler av bil.

Espen Rise Gregersen i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen

Espen Rise Gregersen i Statens vegvesen.
Foto: Statens vegvesen

– Det kan være flere grunner til at elgpåkjørsler har hatt en nedgang siden 2010. Statens vegvesen har trafikksikkerhet som et fokusområde, og elgpåkjørsler er en del av dette arbeidet. Nye veier bygges med flere og mer tilpassede tiltak for å reduserer elgpåkjørsler. Dessuten har Statens vegvesen også lært mye av tidligere tiltak, sier Espen Rise Gregersen, avdelingsingeniør i Statens vegvesen region sør, til Nemibloggen.

Viltgjerder er mest effektivt

Gregersen i Statens vegvesen kan fortelle at viltgjerder er det absolutt mest effektive tiltaket for å unngå elgpåkjørsler.

– Viltgjerde er en hundre prosent barriere for elg, og brukes hovedsakelig kun på veier med over 10.000 i årsdøgntrafikk, siden disse veiene allerede er store barriere for elg. Et annet tiltak man med sikkerhet kan si at reduserer elgpåkjørsler er siktrydding, altså at man rydder bort vegetasjon langs veien. Siktrydding gir bilister mulighet til å oppdage viltet og sette ned farten, og gir samtidig viltet mulighet til å få oversikt langs veibanen, forteller Gregersen, og legger til at det er registrert hele 2368 elgfareskilt i Norge.

Ti tips for å unngå elgpåkjørsel

  • 1. Vær oppmerksom – la GPS og mobiltelefon hvile mens du kjører.
  • 2. Sveip med blikket slik at du får med deg eventuelle bevegelser i veikanten og refleksjon fra dyreøyne.
  • 3. Viltet er generelt mer på vandring i skumringstimene morgen og ettermiddag, og mer på natten enn på dagen.
  • 4. Hjortevilt kan samle seg i flokker om vinteren. Ser du ett dyr, brems ned og vær oppmerksom på at det kan komme flere.
  • 5. Vær forberedt på at dyret kan begynne å løpe foran bilen, spesielt ved høye brøytekanter. Senk farten og ikke stress dyret unødig (men pass på trafikk bak deg).
  • 6. Forsøk å varsle andre biler dersom du observerer dyr i eller langs veien.
  • 7. Sørg for riktig justerte lys på bilen og ikke vær en enøyd banditt.
  • 8. Hold avstand til bilen foran.
  • 9. Dersom sammenstøt synes uunngåelig – sikt bak dyret og brems ned så mye du kan.
  • 10. Om du kjører på et dyr som blir skadet, er det viktig å kontakte politiet. De vil igjen ta kontakt med kommunen eller den lokale viltnemda som har ansvaret for søk og avlivning av skadde dyr. Husk å merke påkjørselsstedet tydelig, for eksempel med viltbånd eller plastpose på et tre langs veien.

Kilde: Hjortevilt.no

– Jobber dere med andre tiltak også?

– Ja, Statens vegvesen jobber med flere spennende tiltak langs veiene, og det nyeste tiltaket er kjempeelgen i Østerdalen. Dette tiltaket, i tillegg til pappelger og elg-gevir som er festet i trær, skal gjøre bilførerne mer oppmerksomme på at det er elgfare langs veien. I region nord testes det nå viltskremmere på utvalgte strekninger. Disse bruker høyfrekvent lyd for å skremme viltet, og den høyfrekvente lyden aktiveres av en lyssensor som igjen aktiveres av frontlyktene på en passerende bil, forteller han.

Verst i desember

Januar er den absolutt verste måneden for elgpåkjørsler av bil i Norge med totalt 2224 registrerte tilfeller fra 2010 til og med 2014. På andreplass finner vi februar (1737), etterfulgt av desember (1498). I april er det færrest møter mellom elg og bil med 313 tilfeller, etterfulgt av mai (376).

– Det kan være flere grunner til at vi har flest elgpåkjørsler i januar. Sesongtrekkene er sterkt påvirket av snømengden, og når det blir mye snø på høylandet trekker elgen ned for å skaffe seg mat. Desember til januar er også den mørkeste tiden på året, som påvirker sikten, i tillegg til at det kan være vanskelige kjøreforhold som øker bremselengden, forteller avdelingsingeniøren i Statens vegvesen.

Flest påkjørsler i Hedmark

Elg finnes i hele Norge med unntak av noen kommuner på Vestlandet. Elgen trives godt i barskog, og om vi ser på fylkesstatistikken fra Hjorteviltregisteret er det flest elgpåkjørsler av bil i nettopp «skogsfylket» Hedmark. Fra 1.1.10 til og med 31.03.15 er det registrert hele 3084 tilfeller av elgpåkjørsler av bil i Hedmark fylke. Langt etter på andreplass finner vi Nordland (1763), og Oppland (1291) på tredjeplass.

– Hedmark er både det store skogsfylket og elgfylket. Derfor er det naturlig at det er flere elgpåkjørsler her. Deler av veinettet i Hedmark er også høyt trafikkert, for eksempel riksvei 3 gjennom Østerdalen. Dette er en av de viktigste hovedfartsårene mellom Oslo og Trondheim, og går gjennom et av de områdene med høyst tetthet av elg i Norge, sier Gregersen.