Slik gjør du bilen klar for vinteren
Du kan spare deg for mye bryderi om du forbereder bilen godt på kulde, snø og is. Her er de beste tipsene fra NAF og Viking Redningstjeneste til hvordan du gjør klar bilen for vinteren.
Det er ikke lenge til både kulde og snø feier innover vårt langstrakte land. Det at vinteren snart står for dør betyr at du må ta dine forholdsregler og forberede bilen godt på en utfordrende årstid. Gjør du dette skikkelig, kan du være sikker på at du sparer deg for masse bryderi og problemer med bilen utover vinteren.
Batteriet er viktigstKommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i Norges Automobil-Forbund (NAF) deler her sine beste tips til hvordan du gjør klar bilen for vinteren.
– De tre viktigste tingene du bør sjekke er batteri, kjølevæske og motorolje. Særlig batteriproblemer er det som oftest skaper startvansker for bilen om vinteren, sier Engebretsen til Nemibloggen.
Han anbefaler at man måler væskenivå og syreinnholdet, og påpeker at om batteriet er 5-7 år gammelt tåler det neppe en tøff vinter hvis ikke bilen brukes daglig.
– Vi anbefaler at man investerer i en hjemmelader, særlig om du ofte kjører korte turer. Da kan du lade batteriet én gang i måneden gjennom hele vinteren. Det er en billig forsikring mot batteriproblemer, og dessuten forlenger det holdbarheten på batteriet, sier han.
Skift motorolje
Motorolje mister sine egenskaper etter hvert som tiden går. Derfor kan det være lurt å skifte olje jevnlig i tråd med bilens serviceintervaller.
– Med tynnere olje starter motoren betydelig lettere i kulden, og motoren slites også mindre. Det hjelper lite å ha fulladet batteri hvis motoroljen er tykk som sirup. Glem heller ikke å kontrollere oljenivået jevnlig, påpeker Engebretsen i NAF.
Sjekk frostvæsken
Kjølevannet i bilen din bør tåle ned mot 32-34 minusgrader. Dette kan du få målt på et øyeblikk på en bensinstasjon, et bilverksted eller et NAF-senter.
– For lav innblanding av frostvæske kan få katastrofale følger. At radiatoren fryser og sprekker, er nesten en bagatell i forhold til om selve motorblokken skulle sprekke. Frostvæske har tilsettingsstoffer som i tillegg virker smørende og korrosjonshemmende. Korrekt blandingsforhold står alltid i bilens instruksjonsbok eller på emballasjen til frostvæsken, forteller NAF-eksperten.
Vask og silikon
Jan Ivar Engebretsen i NAF anbefaler også å gi bilen en skikkelig vask, både innvendig og utvendig, før vintersesongen starter – og gjerne poler bilen. Det beskytter mot salt og annen forurensing og gjør dessuten bilen enklere å holde ren utover vinteren. Vask også innsiden av frontruten for å sikre god sikt.
– I tillegg til grundig vask og polering, er det viktig å sjekke at alle bilens lys er intakte og at de er rene. Husk også å sjekke gummien på vindusviskerne er hele og rene. Dersom den er slitt, så bytt viskere, sier Engebretsen.
NAF-eksperten forteller at de svært ofte rykker ut med sine redningsbiler og hjelper bilister som ikke får åpnet dører eller bagasjelokk om vinteren – særlig etter væromslag.
– Min anbefaling er å stryke silikon med en stift på lister i dører og bagasjelokk to ganger i året – rett før vinteren og etter vårrengjøringen. Da blir listene myke og fine og du får åpnet dørene – selv etter væromslag. En silikonstift får du kjøpt på bensinstasjonen, og den varer i mange år. Låsspray bør du bare bruke i nødstilfeller. Spraygassen inneholder sprit, og fjerner grafittfettet som låsen er innsatt med fra fabrikken, sier Engebretsen.
Sjekk dekk og pollenfilter
NAF-eksperten anbefaler også bileiere å skifte friskluftfilter minst én gang i året. Om dette filteret er tett, vil det gi dårlig effekt i varmeapparatet. Dessuten er det viktig å sjekke vinterdekkene ordentlig før de settes på.
– Minimumskravet for dekkmønster på vinterdekk er tre millimeter, men vi i NAF anbefaler minimum fire millimeter. Husk også å sjekke at det er korrekt lufttrykk på dekkene – også reservehjulet. Merk også at dekk er ferskvare; gamle dekk blir harde og har dårligere egenskaper, sier Engebretsen, som også anbefaler motorvarmer:
– Med motorvarmer sparer man bensin, reduserer eksosutslipp, motoren slites mindre og man belaster også startbatteriet mindre. Dessuten blir rutene raskere isfrie.
Hva er hovedårsakene til at biler oftest får driftsproblemer om vinteren?
– Eiere av dieselbiler er ofte sløve med å skifte dieselfilter. Er dieselfilteret gammelt, kan det blir tett og fryse. Da starter ikke motoren. På bensinbiler er det mer generelle motorproblemer av ulik art. Bileiere får heldigvis hjelp av den gode kvaliteten på dagens biler, selv om mange er for sløve med å følge opp serviceintervallene, sier han.
Vi utfordret Engebretsen i NAF til å fortelle en spesiell historie fra hans tid som bilberger i vinter-Norge.
– Da jeg jobbet som bilberger for mange år siden, kjørte jeg over Strynefjellet. Der møtte jeg en mann som kom gående i pensko, tynn bukse og skjorte midt i en snøstorm på Strynefjellet. Han hadde kjørt seg fast i en snøfonn, og mente det var en god ide å forlate bilen. Heldigvis fikk jeg kjørt ham til Grotli Høyfjellshotell og satte ham foran peisen.
Ta med kost og isskrapeKjetil Skjørstadhaug, visepresident for Customer Relations & Communications i Viking Redningstjeneste deler NAFs oppfatning om at batteri og kjølevæske er det viktigste å sjekke før vintersesongen. I tillegg har han noen ekstratips.
– Husk å bruke riktige hjulbolter når vinterhjulene settes på. Det er ofte forskjellige bolter på sommer- og vinterhjul, sier han til Nemibloggen.
Han anbefaler også å ha med både spade, kost og isskrape i bilen for å være best mulig forberedt på vinteren.
Skjørstadhaug i Viking Redningstjeneste deler også gjerne en historie om bilberging fra vinter-Norge med Nemibloggens lesere:
– En kvinne fikk sleng på bilen og havnet i grøfta ved Nesbyen. Det var mye snø i området og alt ble helt hvitt. Muligens svimte hun av et lite øyeblikk også. Da en kvinnestemme snakket til henne og spurte om alt var bra, trodde hun at hun hadde havnet i himmelen. Det viste seg at hun snakket med redningssentralen til Viking og at bilens on call-system hadde ringt oss opp automatisk etter kollisjonen. Hun fikk heldigvis hjelp av vår lokale bilberger til å komme seg ut av grøfta, forteller Skjørstadhaug.