Slik lader du elbilen trygt

Syv av ti lader elbilen i vanlig stikkontakt hjemme, noe som kan føre til varmegang og brann. Her er rådene for trygg og riktig lading av elbilen.

De siste årene har elbilsalget eksplodert, og i august var det over 70.000 registrerte elbiler i Norge.

Ifølge spørreundersøkelsen «Elbilisten 2015» fra Norsk Elbilforening, hvor 7.780 elbileiere ble spurt om sine ladevaner, svarte syv av ti at de ladet elbilen via en stikkontakt hjemme.

– Å lade bilen i en eksisterende stikkontakt medfører risiko for både materiell skade, brann og fare for at mennesker får elektrisk støt. Det å anbefale en kunde og lade på stikkontakten, slik mange bilselgere gjør, er like dumt som å anbefale dem å kjøre uten sikkerhetsbelte, sier Jan Tore Gjøby hos den uavhengig kunnskapsleverandøren innen elbillading, Enmira.

SETT OPP LADESTASJON
Gjøby har derfor et klart råd til alle elbil-eiere: Få en godkjent elbedrift til å montere hjemmeladestasjon der du lader til daglig – en såkalt på-vegg-lader (mode 3) med spesialtilpasset type 2-kontakt. Det samme anbefaler både Norsk Elbilforening og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

– Dette medfører en ekstrakostnad på 10-15.000 kroner, men det er en god investering i egen sikkerhet og bolig, sier ladeeksperten hos Enmira.

En slik hjemmelader består av en egen ladeboks som er fastmontert på veggen og en kontakt som er bygget for å tåle høy belastning over lengre tid uten fare for varmegang. Elektronikken i laderen overvåker sikkerheten.

– Vi anbefaler dette som ekstrautstyr til alle elbiler. Den lader i tillegg raskere, enklere og sikrere, sier sjefingeniør Jostein Ween Grav i avdeling for elsikkerhet i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

EU har også besluttet at mode 3 skal bli standard for lading fra og med april 2017. Alle elbileiere vil derfor etter hvert finne dette på alle offentlige ladestasjoner.

LES OGSÅ: Nemi Forsikring ble best i test

BRUK FAGFOLK
Grav i DSB understreker at man ikke skal være redd for å lade i vanlig stikkontakt, men da kreves en del forhåndsregler som er beskrevet i DSBs regelverk.

– Bruker du vanlig stikkontakt til daglig lading av elbil bør man få en elektriker til å installere dette på en egen kurs som begrenses til 10 ampere med jordfeilbryter type B som overvåker feil. Bruker du eksisterende kontakt må du i alle fall få en elektriker til å sjekke om det elektriske anlegget ditt tåler belastningen og at ladekontakten er i orden, sier Ween Grav i DSB.

Flere elbiler leveres nå med en rund plugg som er enten rød eller blå (såkalt CEE industrikontakt / rundstiftkontakt). For denne typen kontakt gjelder ikke begrensningen på 10A – kontakten er laget for høy belastning.

UNNGÅ SKJØTELEDNING
En elbil som lades trekker mye strøm på full effekt over en lang periode.

– Gjennom Det Lokale Eltilsyn (DLE) gjennomfører DSB rundt 170.000 tilsyn årlig. Vi har fått se og erfare at vanlige stikkontakter blir brunsvidd av slike påkjenninger, og derfor ikke dimensjonert og skapt for dette, sier Ween Grav.

– Et generelt råd uansett: Bruk aldri skjøteledning. Disse er ikke laget for langvarig høy belastning og får lett skader. Husk også at det ikke er tillatt å legge skjøteledning fra et rom til et annet eller gjennom vindu. Ladekabel må alltid tilkobles i en jordet kontakt, legger han til.

LES & LÆR: LADEUTSTYR OG LADETYPER

Ladeutstyr for elbiler kan deles inn i tre kategorier: hurtiglading, semi-hurtiglading og normallading. Hjemme er normallading ofte det mest praktiske og kostnadseffektive alternativet. Det finnes tre ulike måter å normallade elbilen på – mode 1, mode 2 og mode 3.

På-vegg-lader (Mode 3): Ekspertene anbefaler på-vegg-lader (Mode 3) med spesialtilpasset Type-2 kontakt for lading av elbiler. Utstyret består av en egen ladeboks som er fastmontert på veggen og en kontakt som er bygget for å tåle høy belastning over lengre tid. Hjemme i garasjen brukes det vanligvis en fastmontert kabel som plugges i bilen. Dette blir også fremtidens standard på offentlige ladestasjoner. Når du kjøper elbil er det derfor smart å bestille en løs ladekabel med type 2 kontakt. Da oppnår du også avgiftsfordeler.

Lading med spesialkabel (mode 2): Består av spesialtilpasset kabel med ladeboks som medfølger bilen. Denne skal begrense ladestrømmen til det bilen og det elektriske anlegget tåler og overvåke fare for jordfeil. Siden ladeboksen er relativt tung må denne aldri henge i kontakten. Sørg derfor for at denne kan henges opp i en krok eller i en hylle under ladekontakten. Da unngås at at kontakten blir ødelagt og at det oppstår varmegang og brannfare. Unngå bruk av skjøteledning.

Elbil uten spesialkabel (mode 1): Brukes i hovedsak av eldre elbiler. Enkelt forklart normal- eller saktelading fra vanlige stikkontakter uten eksterne sikkerhetsfunksjoner. Derfor ekstra viktig å sjekke om elanlegget er dimensjonert for belastningen og har jordfeilbryter. Sjekk også stikkontakten for skader eller tegn på varmegang. Smeltet plast og misfarging er et faresignal.

Hurtiglading: Elbilens svar på bensinstasjoner. Her kan du fylle batteriet på en typisk elbil i løpet av en halvtime. I dag finnes omlag 100 slike hurtigladestasjoner, og 100 nye planlegges.

Offentlig ladestasjoner: Svært mange bedrifter og kommuner tilbyr lademuligheter til sine kunder og innbyggere. Sjekk ladestasjoner.no for å finne en i nærheten.

Kilde: DSB, Norsk Elbilforening, Enmira